Luidsprekers aanpassen in je Dacia deel 3

de-condensator-om-stroomvraag-op-te-vangenZo, ik ben weer een eind opgeschoten met de ombouw van het audio-systeem in mijn MCV. In deel twee van de ombouw was de basis al te zien waarop het systeem gebouwd wordt. Aangezien het geheel van MDF gemaakt wordt moesten er veel diverse plankjes van verschillende afmetingen gemaakt worden.

Zo moesten er ook gaten in de bovenplaat gefreesd worden voor de filters en deze moesten natuurlijk wel gelijk van vorm zijn. Dus ik heb van dun triplex hout een mal gemaakt met daarin de benodigde openingen. Deze mal heb ik vervolgens met dubbelzijdige tape op de plaat geplakt zodat ik de openingen kon gaan uitfrezen. Deze werkwijze heb ik ook gebruikt voor de opening van de versterker, het Dacia-logo en de openingen voor de condensatoren.

Nadat ik de openingen gemaakt had konden deze worden overgenomen op de onderplaat zodat ik precies wist waar de plankjes gelijmd moesten worden die vervolgens de opstaande randen vormden van de bakjes. De bedoeling was eigenlijk om deze bakjes een vrolijke kleur te geven. Echter bij het op kleur brengen bleek dit niet zo mooi te zijn.

Net als bij de vorige laadvloer heb ik er voor gekozen om het geheel te bekleden met tapijttegels zodat alles aan het zicht onttrokken wordt. Voor de bovenzijde van deze audio-bak heb ik voor antraciet gekozen; de bakjes waarin de filters, de versterker en de condensatoren worden gemonteerd heb ik voorzien van grijs tapijt. Ook dit was diverse stroken snijden en vastzetten met dubbelzijdige tape.

Al met al was dit een enorme berg werk waar dus veel tijd in is gaan zitten. De installatie is nu zover af dat deze audio-bak in de auto geplaatst kan gaan worden om er (als het goed is) voorlopig niet weer uit te gaan. De laadvloer van de Lodgy is niet helemaal hetzelfde dus of de Lodgy komt er voorlopig niet of ik kan weer overnieuw beginnen. Ik vrees dat het het eerste is. Overigens heeft de Lodgy hier een groot nadeel tov de MCV in dit geval: de MCV kent luidsprekerroosters die niet meegevormd zijn met de deur waardoor ik grotere speakers kan monteren. De luidsprekerroosters van de Lodgy zijn meegevormd met de deurbekleding waardoor het veel lastiger wordt om te gaan ombouwen.

Klik op onderstaande foto’s om deze op groter formaat te zien:

een-mal-maken-om-het-logo-te-frezen  de-mal-voor-het-dacia-logo-op-zijn-plek-geplakt  de-opening-voor-het-dacia-logo-is-uitgefreesd  opbouw-van-de-randen

de-binnenkant-van-dit-audio-systeem  alle-openingen-in-de-bovenplaat  poppetje-gezien-kastje-weer-dicht  deze-audio-bak-gaat-bovenop-de-origineloe-laadvloer

even-passen-achterin-dedacia-logan-mcv  een -idee-van-hoe-het-er-uit-gaat-zien  de-audio-bak-is-zo-goed-als-klaar  de-audio-bak-is-bekleed-met tapijt

Nadat deze in de auto geplaatst is moet ik een aantal zaken afwerken, zoals:

  • Voedingskabels trekken van accu naar achteren
  • audio-signaal vanaf radio naar versterker brengen
  • luidsprekers in de deuren vervangen, inclusief kabels
  • tweeters aanbrengen in alle vier de deuren
  • kabels trekken van speakers en tweeters naar versterker
  • condensatoren aansluiten
  • eventueel verlichting aanbrengen onder het dacia-logo
  • allerhande kleine zaken.

De bedoeling is om dit hele systeem klaar te hebben bij de volgende meeting van de Dacia Club Nederland op 16 september. Dit betekent wel dat er nog redelijk weinig tijd over is. Met een goeie twee weken nog te gaan breekt de vakantie weer aan en dus ben ik 4 weken afwezig.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Dacia MCV, Mededelingen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Luidsprekers aanpassen in je Dacia deel 3

  1. Tazteam zegt:

    Heel netjes.
    Ziet er zeer mooi uit.
    Alleen begrijp ik 1 ding niet, waarom ga je 2 condensatoren gebruiken??
    Je hebt toch geen subwoofer(s), dus de extra stroom heb je niet nodig.
    Nu ga je de accu extra belasten door 2 condensatoren aan te sluiten, ze moeten immers ook opgeladen worden, dus je hebt nu 3!! stroomgebruikers in de kofferbak liggen, en geen extra accu achterin, dus de dynamo en de kabel van voor naar achter gaat zeer zwaar belast worden.
    Mijn optie: probeer eens de audio zonder de condensatoren, ik denk niet dat je ze nodig zal hebben.

    Ben benieuwd naar jouw visie.
    Succes met het afwerken, en ik ben zeer benieuwd naar je nieuwe sound.

    Gtz

  2. richard zegt:

    Ik gebruik inderdaad (nog) geen subwoofer. Toch kan het zijn dat de installatie behoorlijk veel vergt van de accu. De laadtijd van een condensator is erg kort, slechts een paar miliseconden. Dit houdt in dat hij dus de accu niet actief zal belasten zolang er voldoendestroom geleverd wordt door de accu. Het meest belangrijke verschil is dat een condensator veel sneller grote stroompieken kan geven dan een accu. Een bass-piek zal een spanningsdip geven. Een condensator zal razendsnel (hele korte ontlaadtijd) stroom leveren aan het begin van de basspiek en er dus voor zorgen dat de spanning constant blijft. Hierdoor geeft de versterker een stabieler uitgangsvermogen en wordt de dynamo en accu minder zwaar belast. Het geeft dus vooral voordelen voor de geluidskwaliteit. Een opgeladen condensator heeft een oneindige hoge weerstand bij gelijkspanning; er zal dus GEEN gelijkstroom lopen. Daarom kun je hem ook parallel aan de accu schakelen.

    Overigens ga ik ook eerst de versterker aansluiten; de condensatoren komen later pas.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s