De Dacia Lodgy van dichtbij

Om maar met de deur in huis te vallen: Ik ben iets eigenwijzer dan de Dacia Lodgy. Vreemde opmerking, zou je kunnen zeggen. Klopt inderdaad. Maar alleen door dat feit ben ik er namelijk achter gekomen dat de Dacia Lodgy die ik mocht testen het opgaf na 121 irritante piepjes…..

Met opgeven bedoel ik niet de motor. Ook niet de electrisch bedienbare ramen. Maar ik bedoel wel het waarschuwingssysteem voor het vergeten van de gordel. Als je die namelijk niet omdoet dan gaat de Lodgy je daarvoor waarschuwen.  Er knippert dan niet alleen een lampje in de middenconsole, er wordt ook een waarschuwingsgeluid gegeven. En dit geluid is zodanig van toonhoogte dat je direct weet wat je vergeten bent.

Maar ja, de Lodgy onderging een test dit weekend en dus “vergat” ik de gordel. En eindelijk, na ongeveer 2 minuten, gaf hij het op. Overigens is het altijd aan te bevelen om de gordel welk om te doen, laat ik dat voorop stellen.

In dit deel gaan we het hebben over de modulariteit van de Lodgy. We weten ondertussen dat deze nog meer bagageruimte heeft dan de Logan MCV. Met maar liefst 2617 liter overtroeft hij de MCV met 267 liter. Wil je deze hoeveelheid weg werken zul je echter een paar handelingen moeten verrichten. Om deze “echoput” te demonstreren heb ik de camera op een statief gezet en stukje bij beetje de laadruimte vergroot. Van elke wijziging heb ik een foto gemaakt en deze achter elkaar gezet. Het resultaat daarvan zie je hieronder:

modulariteit-lodgy

 Om aan te tonen hoe ruim de auto is, zijn geen woorden nodig, foto’s zeggen zo veel meer dan woorden. Overigens heb ik wel op- en aanmerkingen over de laadruimte:

  • zelfs met opgeklapte bank kan het bagagescherm gewoon blijven zitten.
  • de 3e zitrij is er door één persoon uit te halen.
  • de 3e zitrij heeft enige speling in de montage/scharnierpunten waardoor ze enige beweging vertonen.
  • de bekleding aan de onderkant van de 3e zitrij lijkt niet van de allerbeste stof te zijn waardoor ik verwacht dat deze op termijn gaat beschadigen, vooral daar waar de uitstulping zich bevindt waarmee het bankje vastzit.opbergruimte-in-de-lodgy (8)

Er zijn natuurlijk nog meer opbergvakken (afhankelijk van de uitvoering). Zo kent de lodgy een groot vak bovenop het dashboard. Bij de Ambiance-uitvoering is deze open; bij de Lauréate en de Prestige is dit keurig verborgen door middel van een scharnierende klep. Tussen de airbag en het handschoenkastje bevindt zich nog een opening waarin je wat losse spullen kunt leggen. Het handschoenkastje zelf is niet abnormaal groot maar voldoet. Opbergvakken aan de achterzijde van de stoelen zijn ook van de gekozen uitvoering afhankelijk. In de middenconsole, net achter de pook, is ook een klein vak waarin wat past.

opbergruimte-in-de-lodgy (7)Maar het best verborgen zit het vakje linksonder bij het stuur. Daar zit een kleine horizontale opening. In eerste instantie denk je dat het de afdekplaat van de zekeringkast is. In feite klopt dat ook. Maar omdat deze zekeringenkast nogal diep ligt is de tussenruimte gebruikt voor een opbergruimte.

Als opbergvak voor iets dat je zelden nodig hebt is dit uitstekend geschikt. Het is echter af te raden om het zeer regelmatig te openen en te sluiten. Als scharnierpunt gebruikt het twee uit-stekende stukjes kunststof die vasthaken in het dashboard; om echter gesloten te blijven heeft het bakje een soort verdikking op de bovenrand zitten dat in gesloten toestand net achter de rand in het dashboard valt. Bij veelvuldig gebruik zal deze verdikking slijten en dus zal het opbergvak uit zichzelf gaan openvallen.

opbergruimte-in-de-lodgy (2)Een punt van kritiek vindt ik echter de bekerhouders. De zeven-persoons versie die ik mee heb gehad had vier van deze bekerhouders, namelijk 2 in de middenconsole en bij de 3e zitrij achterin aan elke zijde. Stuk voor stuk zijn deze te ondiep, tenzij je wel heel kleine flesjes erin zet. Mijn huidige auto, de Logan MCV heeft veel diepere bekerhouders waardoor de flesjes (dezelfde als die ik bij de Lodgy heb gebruikt) gewoon blijven staan. Bij een snel genomen bocht met de Lodgy viel me het flesje eruit en rolde voor mij op de mat. Dit mag natuurlijk niet kunnen.

 

Dit bericht werd geplaatst in Dacia Lodgy, Mededelingen en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s