Autosalon van Parijs:Dacia Dokker

dacia dokker op autosalon van parijs 2012Met het nieuws over de nieuwe Logan Sedan , Sandero en Stepway zijn we er nog niet. Dacia had nog meer voor ons in petto. Ook de Dacia Dokker was aanwezig op de stand.

Door Dacia waren twee versies van de Dacia Dokker meegenomen naar Parijs.  Een Ambiance-versie voorzien van de 75 PK sterke dCi en de Lauréate-versie met de 90 PK sterke dCi. Met een uitstoot van 118 gr/km is ook deze diesel niet de schoonste; het verbruik van 4,5L/100km is netjes.

Deur weggelaten in deze Dacia Dokker

We beginnen met de Ambiance-versie. De meest opvallende eigenschap van de hier getoonde versie is het ontbreken van een deur aan de linkerzijde (behalve natuurlijk de deur voor de bestuurder. In plaats daarvan is de zijwand geheel dicht. Maar ook de ramen aan de linkerzijde kunnen niet open!

Boord-computer

Ook de bumpers van deze Dokker zijn niet meegespoten in de carrosserie-kleur. Electrische spiegelverstelling kun je eindeloos naar zoeken; deze zit er niet op. Een uitgebreide boord-computer? ook niet. Wel wordt op een eenvoudiger display de totaalstand, dagstand, hoeveelheid brandstof en de tijd weergegeven. Ook de onderhoudsinterval is er op weer te vinden. De tellers zijn nu niet omringd met chromen randen maar met glanzende zwarte randen.

Aangezien een reservewiel tegenwoordig optioneel is, vind je deze hier ook niet onder deze Dacia Dokker. De middenconsole waarin de radio is ondergebracht is van een zilverkleurige lak voorzien. De radio is ook hier eenvoudig gehouden; een standaard 2 DIN versie is gemonteerd. Maar in tegenstelling totn het duurdere Media NAV systeem kun je hier WEL cd’s afspelen.Overigens is het geluid heel behoorlijk. Het dakvak is wel aanwezig op deze versie en dit keer is het gemonteerd vlak boven de voorruit en dus door de bestuurder te gebruiken (dit in tegenstelling van de Logan MCV).

Een meer uitgebreid artikel volgt over de andere aanwezig Lodgy, de Lauréate-versie. Binnenkort zal deze ook te configureren zijn via de website van Dacia Nederland.

 

Dit bericht werd geplaatst in Autoshows, Dacia Dokker, Mededelingen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Autosalon van Parijs:Dacia Dokker

  1. HenkM zegt:

    Niemand reageert dus doe ik eens een aftrap:
    Met de MCV kwam Dacia met voor mij iets nieuws: veel ruimte, 7 zits, functioneel en met een betaalbaar concept: nieuw voor de prijs van 2e hands en 3 jaar garantie.
    Toen de Duster in beeld kwam vond ik Dacia vernieuwend qua uiterlijk en 7P had ik niet meer nodig (super timing toch?).
    De Dokker is wel wat bijzonder…
    De prijs is t.g.v. ons belastingstelsel mogelijk minder interessant.
    Het uiterlijk is natuurlijk een kwestie van smaak maar blijkbaar niet de mijne.
    De deur lijkt in de auto te zijn gedrukt (zie foto 15), dit vind ik alles behalve mooi.
    Functioneel lijkt me geen portier(en) links, behalve die van de bestuurder, niet handig (misschien wel veiliger?).
    Het motoren gamma lijkt niet geschikt voor LPG (geldt voor meerder Dacia’s).
    Voor mij: geen Lodgy of Dokker. Geen LPG: geen Dacia.
    OK, geïntegreerd navigatie / multimedia systeem mogen ze hebben. Kan ik veeeeeel goedkoper en veeeeeel beter in de aftermarket kopen en de afstand van stuurkolom tot middenconsole is minimaal (doei stuurbediening).
    Vooralsnog gaat de Duster op LPG nog als een trein (zoals ik ook van de MCV heb genoten).
    Bij de dealer heb ik de Lodgy mogen voelen. Leuk maar de verhouding qua ruimte tussen 2e en 3e zitrij leken me t.o.v. de MCV anders en ten nadele van de 2e zitrij. Het ergonomisch verhaal over de indeling van het midden console is marginaal maar ik ben natuurlijk niet objectief na 3 jaar MCV en 2 jaar Duster (sorry dat ik buiten die 2 nogal wat ander heb gereden maar de verschillen zijn er heust maar niet fanatiek).
    Die “nieuwe” Dacia’s mogen echt hun charmes hebben maar aan mij zijn ze niet besteed.
    Nu lijk ik natuurlijk erg negatief: IK BEN TEGEN DACIA!!!
    Tuurlijk niet. Het concept is geweldig!!!!
    Bakke ruimte voor relatief weinig geld. Voor b.v. veel mensen die net effe meer dan 5 personen betaalbaar willen vervoeren is Dacia DE auto (zo begon ik ook ooit eens een MCV te overwegen).
    In verhouding trekt ons belasting stelsel Dacia onderuit.
    De progressie is er wel maar het verschil met ander merken (in €) wordt kleiner. Let wel: in Nederland door de BPM. In ALLE ander landen is het verschil veeeeeel groter met de concurentie.
    Ondertussen blijf ik genieten van de Duster op LPG en heb ik af en toe de beschikking over de 1.2 16V Sandero van Schoonmoeders.

    Grtz. Henk

  2. hansb zegt:

    HenkM,

    Je verhaal kan ik helemaal onderschrijven. Het lijkt wel of Dacia steeds minder geschikt is voor de NL-markt. Motoren zijn niet schoon genoeg waardoor de auto’s eigenlijk te duur zijn. Elders hier op de site staat een artikel waarin te lezen is dat Dacia steeds minder verdient in Nederland.

    Daarom vind ik het vergelijk tussen de nieuwe Clio en de nieuwe Stepway ook zo passend. Dit geeft heel duidelijk aan waar Dacia staat en dat is heel jammer. Het belastingklimaat zou Dacia parten spelen? dat durf ik te betwijfelen want de basis-clio is al veel luxer dan de stepway maar zal een verkooptopper kunnen worden. Alles valt of staat met het feit of de CO2 uitstoot laag genoeg is en dat kunnen ze wel met de Clio…..

    Hyundai kan het ook met de I20: wegenbelastingvrij en vanaf 12.995 euro. Kia doet hetzelfde met de Rio: vanaf 11.995 en wegenbelastingvrij. em zo zijn er wel meer.

    Nou hebben die merken geen last van kannibalisme en dat hebben Renault en Dacia wel. Dit zal dan ook wel de hoofdreden zijn waarom Dacia “meer” uitstoot dan Renault.

    En als ik naar het huidige aanbod kijk dan vraag ik me eigenlijk wel af waarom er een 5 persoons Lodgy is. Qua ruimte ben je met de Dokker namelijk beter af (3000 liter tov 2617 liter). Of zou iemand voor het uiterlijk van de Lodgy gaan als hoofdreden?

Geef een reactie

