Schuifdeuren op Autosalon Parijs

dacia dokker met 2 schuifdeuren op autosalon parijs 2012Schuifdeuren: 1 of 2 schuifdeuren, dat is de vraag. Zoals ik al aangaf in een eerder artikel had Dacia twee stuks van de Dokker mee genomen. De dokker uit het vorige artikel, de Gris Platine versie met aan de rechter zijde een schuifdeur was er één van. De andere Dokker zou mijn keuze zijn als ik voor de Dokker zou gaan.

In veel opzichten hebben de beide versies natuurlijk veel overeenkomsten. Het grootste verschil zit in het feit dat de Dokker in blue Mineral uitgerust is met twee schuifdeuren. En dit is o zo makkelijk! In parkeergarages bijvoorbeeld of op krappe parkeerplaatsen. Je hoeft immers niet een hele deur open te doen zoals we gewend zijn van gewone deuren.

Laadruimte

dacia dokker met 2 schuifdeuren op autosalon parijs 2012Als MCV-rijder ben ik al een hele laadruimte gewend (2350 liter). Met de Lodgy is er een variant bijgekomen die daar overheen gaat en maximaal 2617 liter kan herbergen aan bagage. Maar wil je echt ruimte en heb je geen 7-zitter nodig dan kom je meer dan voldoende aan je trekken met de Dokker. Deze overtroeft zijn merkgenoten MCV en Lodgy namelijk met gemak door een “echo-put” van maar liefst 3000 liter te bieden!

Schuifdeuren

Deze overweldigende ruimte is heel makkelijk te beladen met uiteraard de beide schuifdeuren. En door middel van die o zo handige ongelijke deurtjes aan de achterzijde. En hier heeft de Dokker een groot voordeel ten opzichte van de Lodgy; je hebt namelijk minder hoogte nodig omdat je geen klep hebt die omhoog scharniert.  Tel daarbij de vlakke laadvloer en de makkelijk om te kantelen achterbank (in twee ongelijke delen bij deze versie) en je hebt de mogelijkheid om dat ene warenhuis van te voren te bellen om aan te geven dat ze de kastjes vast in elkaar mogen zetten want je krijgt ze toch wel mee……

Opbergruimte

Ook deze versie heeft een groot vak bovenop het dashboard om allerhande spullen in te leggen. Lekker handig, maar ik had liever een vak a la Lodgy gezien dat voorzien is van een afdekklep. Opgeborgen staat namelijk netjes. Samen met de opbergvakken in de deuren, het dashboardkastje, het dakvak, en de bekerhouders bied de auto voldoende extra opbergruimte.

dacia dokker met 2 schuifdeuren op autosalon parijs 2012Over het dakvak moet toch even apart een opmerking worden gemaakt. In tegenstelling tot bij de MCV is dit dakvak wel door de bestuurder te gebruiken omdat het direct boven de voorruit gemonteerd zit. Zo’n dakvak is enorm handig is mij wel gebleken. Daarom heb ik dan ook een dakvak achteraf in mijn MCV gemonteerd. Maar wat schetst mijn verbazing? Als je de zonneklep naar beneden doet dan blijkt ineens dat het dakvak voorzien is van een groot aantal brede sleuven. Zo op het oog lijkt dit een nadeel omdat kleinere spulletjes maar slecht in blijven liggen. Echter in de praktijk wordt een dergelijk vak door de bestuurder vaak gebruikt voor allerhande papierwerk. Door de openingen kan men dan zien waar het ligt, althans als het vak niet te vol ligt.

Ramen

Bij de andere Dokker zit er weliswaar een raam aan de linkerzijde ter hoogte van de passagiersbank, dit raam kan echter niet geopend worden. Bij dokker versie met twee schuifdeuren is dit, in mijn ogen, beter geregeld. Hier kunnen de ramen wel worden geopend om frisse lucht binnen te laten. Ze kunnen weliswaar niet naar beneden gedraaid worden maar wel op een grote kier worden gezet op een manier die we kennen van de 7-zitters.

De Dokker is binnenkort te figureren via de site van Dacia Nederland.

(deel twee van deze Dokker volgt, inclusief meer foto’s)

Dit bericht werd geplaatst in Autoshows, Dacia Dokker, Mededelingen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Schuifdeuren op Autosalon Parijs

  1. soulman zegt:

    Hallo hallo Richard,

    Ik heb net met veel plezier de informatie gelezen over de Dokker, mooie foto’s ook trouwens, maar ik heb een vraag waar je waarschijnlijk wel antwoord op hebt, en die in deel 2 aan bod komt, maar ik ben erg nieuwsgierig naar het max. toelaatbaar aanhangergewicht (geremd) van de 1.2 TCE, bij onze huidige Sandero is dit n.l. niet al te veel (1100 kg), en de Lodgy daarentegen mag 1400 kg trekken, ik hoop ook dat het met de Dokker in die richting gaat, gezien het aantal kg dat onze caravan weegt!
    Bij voorbaat dank, en groetjes, Peter van der Neut.

  2. richard zegt:

    Goedenavond Peter,

    De officiele documentatie van de Dokker zoals die gaat gelden in Nederland is nog niet vrijgegeven maar ik vermoed dat voor wat de aanhanger betreft de informatie niet veranderd.

    Volgens de Franse folder van de Dokker mag de 1,6 MPI 85 maximaal 1090kg trekken (geremd). Voor de 1.2 TCe en de beide dieselversies geldt een maximum van 1205kg (geremd). De VAN-uitvoering heeft in Frankrijk een limiet van 1200kg.

    • soulman zegt:

      Hallo Richard,
      Nou, is in ieder geval weer 100 kg meer, caravan mag volgestouwd worden tot 1350 kg, dus daar ff rekening mee houden, Lodgy is wat ons betreft geen optie, té groot, en té duur, bovendien iedere dag naar Schiphol, met alleen mezelf erin, ik weet ’t niet, dan zit ik liever in de Dokker, ziet trouwens gaaf uit met die zijraampjes, we hebben 2 maal eerder een Kangoo gehad, maar dit ziet er toch speelser uit, toch???

      Groetjes, en bedankt, Peter.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s