Prijsontwikkeling van de Duster

prijsontwikkeling bpmIn Autoland gaat het niet al te best; in veel sectoren is dat trouwens het geval. Men kiest steeds vaker voor een kleinere zuinige auto. Liefst ook nog eens vrijgesteld van wegenbelasting en dergelijke. In Nederland wordt de uitstoot (CO2) steeds zwaarder belast. Oftewel, hoe hoger de uitstoot hoe meer je gaat betalen voor BPM.

In Den Haag zitten een paar slimme mensen. Toen ze in de gaten kregen dat BPM-heffing eigenlijk niet kan, Europees gezien, is men deze regeling gaan omvormen. Tenslotte willen ze niet minder geld binnen krijgen.

Deze regeling heeft ervoor gezorgd dat de fabrikanten steeds schonere motoren zijn gaan maken. Daar zijn ook steeds meer technieken voor nodig. Nederland vindt het nodig om voorop te lopen met het steeds zwaarder belasten. Met als gevolg dat veel autotypes een stuk duurder worden. Renault speelt hier met de nieuwe moteren en technieken goed op in met bijvoorbeeld de nieuwe Clio.

Helaas worden deze technieken niet bij Dacia gebruikt waardoor de motoren niet zo schoon zijn als ze zouden kunnen zijn. Overigens is ook de BTW omhoog gegaan van 19% naar 21% waardoor de consumentenprijs ook nog eens verhoogd is.

Als voorbeeld neem ik de Duster, ons allen welbekend. Ik heb een aantal prijslijsten van de afgelopen jaren eens naast elkaar gelegd en ben tot de volgende gegevens gekomen waarbij steeds van hetzelfde type is uitgegaan, namelijk de 1.6 16V 105 4×2 in Lauréate-uitvoering:

 [table id=78]

In dit overzicht is heel duidelijk te zien hoe de prijsontwikkeling heeft plaatsgevonden. In eerste instantie heeft Dacia de netto prijzen laten zakken zodat de consumentenprijs niet steeg. Dit kun je natuurlijk niet eindeloos doen omdat je dan op een gegeven moment niets meer verdient.  Vanaf oktober dit jaar is de nettoprijs dan ook licht gestegen.  Dit verschil is echter marginaal. Hetzelfde geldt voor de BTW. Hier heeft Dacia natuurlijk geen invloed op maar deze verschilt maar lichtjes. Maar dan komt de BPM.

De BPM is omgevormd naar een methode waarbij de uitstoot belast wordt; deze ombouw is klaar in januari 2013. Vanwege het feit dat de motoren die bij Dacia gebruikt worden, en dan met name de diesels en de 1.6.16V stijgt de BPM naar grote hoogte.

Moest je in maart 2010 nog 3.857,54 € aftikken aan BPM, Dit loopt op tot maar liefst 9.325,00 € in januari 2013! 

Was voorheen de belastingdruk in de vorm van BTW en BPM op bovenstaande Duster 35%, dit is nu opgelopen tot maar liefst 53%! Oftewel, meer dan de helft van de aanschafprijs verdwijnt in de bodemloze put die de Nederlandse schatkist wordt genoemd)

Bovenstaand voorbeeld is voor de benzineversie; de dieselversie gaat echter gelijk op. de dCi 110 4×2 kostte in maart 2010 een bedrag van 20.390,00 € (waarvan 12.388,04 € voor de nettoprijs, 2.353,73 € aan BTW en 5.648,24 € BPM).

Dezelfde auto kost zo meteen in januari een bedrag van 24.490,00 € (waarvan 13.117,52 € voor de nettoprijs, 2.754,68 € aan BTW en 8.617,80 € BPM). 

Zoals gezegd is de uitstoot de grote boosdoener. Door de uitstoot te verminderen wordt de auto goedkoper aangezien dan de BPM daalt.

Maar eigenlijk heeft alleen Nederland zo’n enorme belastingdruk op auto’s. Kijk je bijvoorbeeld naar bovenstaand model dan kost deze in Duitsland 13.790,00 € ( tegenover 21.490,00 € in NL). Vergelijken we de dieselversie dan kost deze in Duitsland 15.990,00 € (tegenover 24.490,00 € in NL).

Met deze prijsontwikkeling als gevolg van steeds strengere regels is het logisch dat er steeds minder Dacia’s verkocht worden in Nederland. Moederconcern Renault heeft echter wel de technieken in huis om dit tegen te gaan. Kijk maar naar de nieuwe Clio. Deze is voorzien van de TCe90 motor die ook in de nieuwe Sandero Stepway wordt toegepast. Heeft deze motor in de Stepway een uitstoot van 125 g/km, in de Clio is dit gereduceerd tot maar 99 g/km en dat scheelt enorm op de BPM. Daarom kan de nieuwe Clio voor nagenoeg dezelfde prijs als de Stepway worden aangeboden.

Er wordt wel gewerkt aan een schoner imago. De Logan-serie is niet meer leverbaar in Nederland; de Sandero is niet meer leverbaar met de 1.6 16V. Downsizing is de trend. De Lodgy heeft de nieuwe 1.2 liter TCe115 motor, de Sandero krijgt de nieuwe 0,9 liter TCe90 motor. Binnenkort is er een update van de Duster te verwachten; ik ben benieuwd welk motorengamma deze dan heeft.

Dit bericht werd geplaatst in dacia suv, Mededelingen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Prijsontwikkeling van de Duster

  1. Rudy zegt:

    Het is niet normaal meer hoeveel belasting/bpm op een
    auto zit hier in NL. Wat helpt dit voor het millieu als ze in een veel groter land als bv. Duitsland die maatregel niet nemen.

  2. Martin zegt:

    Rudy
    Dat heet dan EEN EUROPA…………
    Daarom geloof ik er niet in!😦
    NL wil telkens in Brussel het beste jongetje van de klas zijn maar
    verlochend zijn eigen bevolking . Bij voorbeeld met die BPM.
    Ze zijn er door Brussel -terecht- op aan gesproken ……..
    Wat doen ze……vervangen hem door een nog hogere milieu toeslag.
    En inderdaad als wij dit alleen doen in Europa en onze buren niet ,heeft het totaal geen zin. en geen effect op de luchtkwaliteit (lucht kent immers geen staats grenzen )…… Jolanda SAP (daar kwam dit idee van) nog hartelijk dank:mrgreen:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s