Dakvak in mijn MCV

Ik heb destijds mijn MCV besteld zonder het optionele dakvak. Er werd toen ook medegedeeld dat het niet als accessoire na te bestellen was. Maar gelukkig was daar Compie; hij achterhaalde de onderdeelnummers en bestelde deze. Daarna volgde uiteraard inbouw in zijn MCV phase 1. Deze inbouw staat natuurlijk hier op de site; klik hier.

Goed voorbeeld doet volgen en dus enige tijd later besloot Martijn dit ook te gaan doen. Officieel zou bij hem het dakvak af fabriek geleverd worden, maar er was een foutje in de bestelling geslopen waardoor het dakvak er niet in zat bij aflevering.

Ik besloot om de onderdelen ook te bestellen en zelf het dakvak te monteren. Hoewel ik de Dacia-dealer hier bijna “op de hoek” heb zitten, heb ik de onderdelen via Peter van de Brink bij Bochane Arnhem -Zuid besteld. De dealer hier heeft al zoveel steken laten vallen dat ik liever een eindje verder rijd voor de onderdelen.

De werkwijze is als volgt:

  • Aan beide zijden kun je de handgrepen verwijderen. Open hiertoe voorzichtig de klepjes aan de uiteinden van de handgrepen. De schroeven worden zichtbaar. Draai deze los en neem het handvat weg;
  • Trek voorzichtig het deurrubber los van de deuropening;
  • De handgreepschalen kun je nu op hun plek voor de bekleding houden;
  • Teken de omtrek van de handgreepschalen af; Het beste kun je de aftekenlijn iets naar binnen laten vallen zodat deze straks wegvalt achter de handgreepschaal;
  • Nu kun je de bekleding wegsnijden of knippen. Opmerking: de hemelbekleding bevat glasvezelmat; dit kan bij knippen of snijden een beetje stof opleveren. Het beste kun je een mondkapje dragen zodat je dat stof niet inademt. Zorg er ook voor dat je de bekleding wat kleiner wegsnijd dan de aftekenlijn;
  • Het framewerk wordt nu zichtbaar. Plaats nu boven de al aanwezige plug een nieuwe plug;
  • Nu kun je de handgreepschaal op zijn plek zetten, de handgreep erop zetten en vervolgens de schroeven er in te draaien;
  • Hierna kun je de laatste schroef in de handgreepschaal plaatsen;
  • Het dakvak kan nu aan de uit-stekende pinnen worden gehangen;
  • Kantel het dakvak naar boven en teken de vier gaten af met een stift;
  • Kantel het dakvak weer naar beneden en snijd rondom de afgetekende punten de bekleding ruim weg. Het dakvak heeft namelijk aan de binnenzijde van de gaten een soort van “kraag”; deze kraag moet het dak zelf raken. Op deze wijze trek je het dakvak met de schroeven goed tegen het dak aan.
  • Opmerking: de vier pluggen die in het dak moeten, moeten eigenlijk van een ander type zijn. Namelijk het type dat Martijn beschrijft voor zijn MCV phase II. Dit zijn brede pluggen. Dit in tegenstelling tot de pluggen die Compie en ik dus ook gebruikt hebben. Het artikelnummer daarvan is me echter niet bekend. Overigens wil het wel hoor, dat vastzetten van het dakvak met de kleine vierkante pluggen.
  • Als je deze werkzaamheden hebt uitgevoerd, dan is het dakvak gereed voor gebruik.

Overigens heb ik voordat ik het dakvak monteerde, eerst anti-slip matjes op maat geknipt en in het dakvak gelegd.  De foto-serie hieronder geeft de stappen duidelijk weer en onder de foto’s staat ook nog informatie:

Dit bericht werd geplaatst in Dacia MCV, Mededelingen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie