Ruitensproeiervloeistof

Onze Dacia’s zijn gelukkig voorzien van ruitensproeiers zodat we de ruiten mooi schoon kunnen houden.De één heeft het reservoir regelmatig leeg, de ander doet er een hele lange tijd mee.

Ik behoor tot die laatste catagorie. Aangezien ik mijn MCV bijna wekelijks was (ja, na 3 jaar nog steeds), wordt de voorruit echter niet echt vies waardoor ik de inhoud van

het reservoir niet zoveel gebruik. Er zijn echter 2 soorten sproeiervloeistof:

  • Voor de winter; (blauw van kleur)
  • Voor de zomer. (geel van kleur)

De winterversie richt zicht voornamelijk op het feit dat het tegen lage temperaturen kan en dus niet bevriest. De zomerversie daarentegen heeft deze eigenschap niet nodig en richt zich daarom mee op het losweken van allerlei ongedierte dat zich tijdens de rit(ten) op de voorruit verzameld heeft.

Maar als je zoals ik heel lang doet met de inhoud van het reservoir, dan gebruik je de eigenschap van de zomerversie nooit omdat je daar gewoon niet aan toe komt om het reservoir ermee te vullen. Ik besloot daarom om daar verandering in te brengen. Dit houdt dus concreet in dat het reservoir geleegd moet worden om vervolgens weer te vullen met de andere soort.

hiervoor zijn grofweg 2 mogelijkheden:

  • gewoon de hendel voor de sproeier bedienen en dus het reservoir leegspuiten. Dit is echter jammer en dan gebruik je de gekochte vloeistof niet optimaal.
  • Of je gaat het reservoir leegpompen. Dit lijkt lastig maar is echter een karweitje van niets.

Je raadt het al: ik heb voor de laatse mogelijheid gekozen. Ik had al een 5 liter vaatje leeg dus deze kon ik mooi gebruiken om de vloeistof in over te pompen. Als je de motorkap opent dan zie je rechts de slangen waardoor de vloeistof gepompt wordt. Ook bevindt zich daar een aftakstukje naar 2 slangen; deze zijn op hun beurt weer verbonden met de sproeiers bovenop de kap.

Ik heb via de automaterialenzaak slang besteld. Deze slang heeft een binnendiameter van 4 mm. Omdat ik al eerder een koppelstukje had vervangen door een terugslapklepje, kon ik het koppelstukje mooi gebruiken.

De hoofdslang neem je voorzichtig af van het aftakstukje.  Vervolgens neem je het koppelstukje en verbindt daarmee de hoofdslang met de nieuwe slang. Deze nieuwe slang heb ik zolang gelaten dat deze in het lege vaatje hangt dat ik naast de auto gezet heb. Door nu de hendel te bedienen (niet continu maar reglmatig aan/uit) spuit nu de vloeistof door de nieuwe slang in het lege vaatje. Dit heb ik gedaan totdat er niets meer kwam; dit kun je horen aan het gewijzigde geluid dat het pompje maakt maar ook aan het schuim dat door het slangetje gaat.

Vervolgens kon ik het reservoir gaan vullen met de zomersproeiervloeistof. Dit heb ik express met een maatbeker gedaan om er achter te komen hoeveel er nou eigenlijk in het reservoir past. Antwoord: precies 3 liter!

één en ander is te zien op de foto’s hieronder:

Dit bericht werd geplaatst in Dacia MCV, Dacia Pickup, Dacia Sandero, Dacia Sandero Stepway, Dacia Sedan, dacia suv, Dacia VAN, Mededelingen, Renault Sandero Stepway en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Ruitensproeiervloeistof

  1. HenkM zegt:

    Prima tip alleen hevel ik altijd het reservoir leeg maar de essentie is hetzelfde.
    Overgang van winter naar zomer is minder kritisch maar je wil niet meemaken als de vorst het zomerspulletje bevriest.
    Dus bij aankomende vorst: zomerspul erui en winterspul erin.

    ps.: mijn zomerspul is niet geel maar zacht-rose 😕

Plaats een reactie